Nu întâmplător discutăm astăzi despre această metodă, care în ultimii ani câștigă din ce în ce mai mult credit în lumea educației celor mici, însă se împlinesc 110 ani de când educatoarea italiană Maria Montessori a deschis, la Roma, prima sa școală și grădiniță pentru copiii muncitorilor de aici.
Acest pas a venit firesc, în urma cercetărilor efectuate ani de zile de doctorul Montessori, care a observat cum copiii prosperă atunci când li se oferă libertatea într-un mediu propice nevoilor lor. Concluzia ei era că, după o perioadă de intensă concentrare şi lucru cu materiale care le stârnesc interesul, copiii dau dovadă de vitalitate şi mulţumire de sine. Concentrându-se la o activitate liber aleasă, neîntreruptă, copiii ajung la auto-disciplină şi pace interioară.
Cine a fost Maria Montessori
Maria Montessori devenea, în anul 1896, prima femeie calificată ca medic din Italia. Ea și-a dedicat, la acel moment, întreaga activitate studierii copiilor cu retard mintal. A cercetat lucrările de pionierat în acest domeniu, aparţinând unor francezi din secolul al XIXlea – Jean-Marc Itard, care îşi câştigase renumele lucrând cu „băiatul sălbatic din Aveyron”, şi Edouard Seguin, studentul lui Itard. Era atât de dornică să le înţeleagă temeinic lucrarea, încât a tradus-o chiar ea din franceză în italiană.
Prima ei carte, publicată în 1909 în Italia, care a apărut tradusă în Statele Unite în 1912 ca „Metoda Montessori”, a atins locul al doilea pe lista celor mai vândute cărţi non-ficţiune. Curând după aceea a fost tradusă în 20 de limbi și a devenit o influenţă majoră în domeniul educaţiei.
În ce constă Metoda Montessori
„În loc să încercăm să-l cucerim din interior şi să-l direcţionăm ca pe un suflet uman, întotdeauna ne-am dorit să dominăm copilul prin forţă, prin impunerea unor legi externe. În acest mod, copiii au trăit pe lângă noi fără să ajungem să fim capabili de a-i înţelege vreodată. Dar dacă dăm la o parte toată artificialitatea cu care i-am învăluit şi toată violenţa cu care, prosteşte, am încercat să-i disciplinăm, ei ni se vor arăta nouă în toată frumuseţea firii lor copilăreşti, cu o gentileţe şi drăgălăşenie absolută.”
Pe acest principiu se bazează acest stil de aducare, în cadrul metodei sale, doctorul Montessori concepând un rol cu totul nou pentru educator: el doar îi observă, îi stimulează și îi ghidează pe copii; iar aceștia sunt lăsați să învețe singuri, folosind materialele specifice. Aici găsim un material interesant despre această metodă.
Cum funcționează Metoda Montessori
Metoda dezvoltată de medicul italian se bazează pe 5 principii: respectul pentru copil, perioadele senzitive ale acestuia, mintea „absorbantă” a preșcolarului, mediul în care este organizată învățarea și, esențial, autoeducația. Cu alte cuvinte, e vorba despre cum să-ți educi copilul prin dezvoltarea naturală a intereselor sale.
Produsele Montessori
Pentru asta, există pe piață o serie întreagă de produse menite să-i ajute pe copii să-și dezvolte inteligența și gândirea organizată: cărți și cartonașe colorate, cu imagini din diverse categorii (culori, fructe și legume, animale, lecții de geografie, biologie etc); cărți cu activități (Descoperă cifrele, literele etc.); cărți cu povestiri scurte, ilustrate, urmate de indicații pentru o activitate complementară lecturii.
Toate acestea, create cu un singur scop: să-i facă pe cei mici să experimenteze în mod concret ceea ce învață, deoarece teoria fără practică este greu de asimilat.
You must be logged in to post a comment.